Friday, September 4, 2009

Orang Orang

Kawan aku cakap, dalam hidup ni kita akan jumpa 4 jenis orang dalam proses pencarian cinta. Orang pertama adalah diri kita sendiri. Orang kedua pula ialah orang yang paling kita sayang. Orang ketiga pulak orang yang terlalu sayang kat kita. Dan yang terakhir adalah orang yang yang akan kita habiskan seluruh hidup kita dengan dia. Tapi, kata dia lagi selain dari diri kita sendiri, ketiga orang yang lain tu mungkin adalah orang berbeza. Sebab orang yang kita sayang mungkin adalah orang yang tak pernah cintakan kita. Orang yang sayang kita pulak, mungkin adalah orang yang kita langsung tak pernah sayang dia. Dan orang yang akan habiskan seluruh hidup dengan kita mungkin bukan kedua-dua orang di atas. Mungkin dia adalah orang yang hadir pada masa yang tepat dan tempat yang betul.

Erm, banyak betul orang yang akan kita jumpa ye. Kalau setiap jenis tu ada 3-4 orang, tah berapa banyak la yang kita akan jumpa sebelum betul-betul jumpa soulmate. Bertuah betul orang yang jumpa sorang je dalam hiudp dia. Orang tu la orang yang dia sayang, orang tu jugak yang orang yang sayang kat dia. Dan orang tu jugak la yang sehidup semati dengan dia. Tapi, cam rugi la pulak kan sebab dia tak kenal orang-orang yang lain. Walaupun perangai manusia ni macam-macam tapi sebenarnya itulah yang akan menceriakan hidup kita. Teringat satu entry CINTA CUKULET ;

Ada orang macam pelangi
dia datang dalam hidup kita sekejap cuma
tapi kita akan kenang dia dalam memori
sebab keindahan yang telah dia beri

Ada orang macam ribut taufan
datangnya pun mungkin hanya seketika
tapi sebab kemusnahan yang dia berikan
kita tak mungkin lupakan dia

Ada orang macam matahari
sepanjang hayatnya setia menyinari
namun kita mengeluh kerana teriknya dia
tapi, bila hujan datang barulah kita rindukannya

Ada orang macam bulan
menyinari malam kita yang suram
walau jauh di atas sana, tak mampu digapai
tapi kita tau dia ada

Ada orang macam hujan
dia buat kita basah dan kesejukan
tapi hadirnya dia
bawak rahmat dari tuhan

Ada orang macam awan
melindungi kita dari kepanasan
tapi datangnya silih berganti
sebab angin akan datang dan bawa dia pergi

Ada orang macam guruh dan petir
dengar suaranya cukup menakutkan
tapi tanpa sedar dia mengajar kita
untuk berani menempuh cabaran

Tak kiralah siapa yang kita jumpa
pelangi, ribut taufan, hujan atau awan
berterima kasihlah kepada mereka
kerana mengajar kita erti kehidupan.

KUDOS to Cinta Cukulet atas nukilan yang sangat bermakna.

Kadang-kadang kita tak sedar, walaupun orang tu dalam hidup kita macam ribut petir, angin taufan, puting beliung ke tapi sebenarnya dia la yang banyak mengajar kita supaya lebih tabah menjalani hidup ni. Orang yang datang macam pelangi yang konon-konon indah pun kadang-kadang tak memberi kebahagiaan kat kita. Selagi ada pertemuan selagi itulah wujudnya perpisahan. Tapi masalahnya kita selalu melihat perpisahan itu sebagai sesuatu yang negatif. Dan kita tak sedar hikmah di sebalik perpisahan yang berlaku. Kata kawan aku lagi hilangnya sesuatu tu sebab kita nak dapat sesuatu yang baru yang lebih baik. Walaupun tak sama dengan sebelumnya tapi pasti yang lebih baik. Jadi janganlah kita menangisi untuk apa yang telah tiada. Hargailah apa yang kita ada dan hargai orang-orang disekeliling kita.

Antara pelangi, ribut taufan, matahari, bulan, hujan, awan, guruh dan petir agak-agaknya aku yang mana satu dalam hidup korang? ;-)


7 comments:

  1. semua di atas :)
    kawan tak kira susah atau senang
    kawan tak kira besar atau kecik
    kawan tak kira baik atau jahat
    kawan tak kira wangi atau busuk

    kerana semuanya buat hidup kita lengkap!

    ReplyDelete
  2. tak sempat baca..menghayati pic ko laks..hehehe..suke kekretipan ko..weeee...paling best bis bwh skali belah kiri..he.paling lawa pic kiri dua dari atas..cukeee...

    ReplyDelete
  3. hehehe...ade ke tgk gambo je... isk..isk..isk... iza, ko join tak buka pose esok kat mid valey?

    ReplyDelete
  4. Guruh, petir, ujan, matahari, pelangi, bulan......

    aku susun ikut tahap keceriaan dan kesedihan aku.

    eh, ye ke?

    ;)

    ReplyDelete
  5. sama mcm wadah. kadang2 kau pelangi, kdg2 ribut taufan, kdg2 matahari, bulan, hujan, awan, guruh dan petir. tp yg ptg kau ttp kawan aku :)

    ReplyDelete

Aku tak balas semua komeng..harap maklong..