Monday, March 29, 2010

Something To Share

Pepatah Cinta

Kepada yg masih SINGLE...

Cinta ibarat kupu2. Makin kau kejar, makin ia menghindar. Tp, bila kau biarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat kau tak menduga. Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia menyakiti, tp cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan pd seseorang yg layak menerima.

Kepada yg ragu2 dgn PERNIKAHAN...

Cinta bknnya mencari seseorang yg "SEMPURNA", tetapi menemukan seseorang yg mampu menjadikan dirimu sempurna.


Kepada PLAYBOY / PLAYGIRL...

Jgn katakan "AKU CINTA PADAMU!" bila kau tdk benar2 peduli. Jgn bicarakan soal perasaan bila itu tdk benar2 ada. Jgn kau sentuh hidup seseorang bila kau hanya berniat main2 dgnnya. Jgn menatap ke dlm mata seseorang bila apa yg kau lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yg dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta, sedangkan kau tdk berniat langsung "UNTUK MENERIMANYA" saat ia terjatuh.


Kepada yg PATAH HATI...

Sakit... patah hati... bertahan selama kau menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam kau membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana kita mengatasi rasa sakit itu, tetapi adalah apa yg boleh diambil sbg pengajaran dan hikmahnya.


Kepada yg BELUM PERNAH JATUH CINTA...

Bagaimana kalau jatuh cinta? Mahu jatuh, jatuhlah! Tetapi, jgn sampai terjerumus. Biar selamba tp stabil. Berkongsilah tetapi jgn tak adil. Cubalah utk memahami tetapi bkn bermakna tdk boleh meminta apa2. Bersedialah utk terluka dan menderita, tetapi jgn simpan semua rasa sakit jika itu yg benar2 dialami.


Kepada yg ingin MENGUASAI...

Hatimu patah melihat org yg kau cintai berbahagia dgn org lain, tetapi akan lebih sakit lagi apabila mengetahui bahawa org yg kau cintai ternyata tdk bahagia dgn mu.


Kepada yg takut MENGAKUI...

Cinta menyakitkan bila anda putuskan hubungan dgn seseorang. Tetapi, lebih sakit lagi bila seseorang memutuskan hubungan dgn mu. Tetapi, cinta paling menyakitkan apabila org yg kau cintai, langsung tidak mengetahui perasaanmu terhadapnya.


Kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TLH PERGI...

Hal menyedihkan dlm hidup ialah bila kau bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodohmu dan kau tlh mensia-siakan masa bertahun-tahun utk seseorang yg tdk layak. Kalau sekarang dia sudah tdk layak, 10 thn dr sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.
Cinta memang indah tp byk ranjau onak berduri didlmnye.....

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. cujen, lu tau2 je gua tgh broken heart ni.
    kita hargai org, org x hargai kita.
    baik lupakan saja.

    ReplyDelete
  3. Kalau begitu..cinta saya adalah cinta yang paling menyakitkan. Tapi saya memilih begitu, dan saya suka begitu...Buat masa ini, biar saja keadaan kekal begitu..masa depan, saya tak tahu..huhuhu....

    ReplyDelete
  4. aween,
    aku pun ske gak ^_^

    putri,
    saya yang no 1 and no 2 tu.. hehehe

    penulis,
    wa mmg dapat rasa kalau ade org yg broken heart.. takpe, biarkan cinta itu dtg dengan sendirinya

    CC,
    yup, masa depan biarlah qada dan qadar yang menentukannnya

    ReplyDelete
  5. aku suka yg last tuh....kepada yg masih bertahan MENCINTAI SESEORANG YG TELAH PERGI...mungkinkah terkena kat ko atau terkena kat aku jugak..huhuhu

    ReplyDelete
  6. Dalam dunia ini akan sentiasa ada dua keadaan berbeza sama ada bahagia atau derita, suka atau duka, susah atau senang, hidup atau mati dan seterusnya. Mencari cinta tidak semudah membeli akhbar di gerai atau memilih buku kesukaan. Cinta sesuatu yg unik dan tidak mampu diterjemahkan dengan kata2 dan ilmu sains. Perhatikan di sekeliling kita, byk perkara yang berlaku, sama ada baik atau buruk, berpunca dr cinta. Kerana cinta kepada Mumtaz, maka Shah Jehan mendirikan Taj Mahal, kerana cinta kepada negara dan keamanan, Huang Di mendirikan tembok besar china dan kerana cintakan Sultannya maka Hang Tuah sanggup membunuh teman karibnya.
    Yang nyata cinta tidak mengenal sempadan pasport, rentas benua, visa, warna kulit, ras keturunan dan agama.
    Kepada yang masih single, berdoalah semoga ditemukan jodoh yang soleh atau solehah. Jika tidak di dunia ini, maka di akhirat kelak pasti ada yang menunggu.
    Kepada yang ragu dengan pernikahan, percayalah setiap dari kita memerlukan antara satu sama lain.Berkahwinlah kerana ia adalah sunnah Rasulullah SAW. Dengan pernikahan atau perkahwinan, ia melengkapkan antara satu sama lain.
    Kepada Playboy atau playgirl, kamu boleh sahaja memainkan perasaan seseorang atau menganiaya seseorang, tetapi ingat, segala tindak tanduk kamu akan diperhitungkan di akhirat kelak dan akan diberi balasan.
    Kepada yang patah hati, percayalah bahawa ada hikmah di sebalik sesuatu kejadian dan Allah sentiasa ada untuk anda. Kuatkan iman dan perhatikanlah bahawa Iman itu akan menjadi dayung untuk anda melayari bahtera di samudera ganas. Tawakal sentiasa kerana ia akan menjadi layar kepada bahtera anda dan banyakkan berdoa kerana itu lah talian hayat kita dengan Rabbul Jalil.
    Kepada yang belum pernah jatuh cinta, terokailah dunia ini dengan Ilmu dan hati yang terang. Cinta itu indah dan menenangkan akan tetapi awas, ia mampu merosakkan fikiran sekiranya diri tidak berilmu dan hati menjadi gelap.
    Kepada yang ingin menguasai, seperkara yang harus difahami adalah bahawa hanya Allah yang berkuasa atas setiap sesuatu.
    Kepada yang takut mengakui, beranikan hati sekiranya anda di pihak yang benar. Jika tidak, maka diam itu lebih baik dari berkata sesuatu yang sia2.
    Kepada yang masih bertahan mencintai seseorang yang telah pergi, percayalah bahawa di luar sana masih ada cinta yang lebih hebat untuk anda ketemukan. Setia pada cinta adalah satu sifat terpuji namun hidup perlu diteruskan. Yang lepas menjadi sejarah dan lembaran baru perlu dibuka. Jadikan sejarah sebagai kompas hidup untuk maju. Cinta penuh dengan keindahan. Tetapi awas, ia juga menyediakan duri dan halangan di sepanjang perjalanannya.

    Wallahua'lam bissawab

    ReplyDelete

Aku tak balas semua komeng..harap maklong..