Wednesday, November 24, 2010

Sebelum dan Selepas.

Sebelum kawen :
Tak pernah langsung fikir pasal  DAPUR. Masuk dapur pun sebab lapar. Bukan masak pun, cedok nasi, cedok lauk, makan! Lepas makan pinggan pun tak basuh. Membebel-bebel la mak aku kat dapur tu. Pernah jugak seminggu tak masuk dapur. Asik makan kat luar je. Nasib baik tak lupa lagi jalan nak ke dapur.

Selepas kawen :
DAPUR telah menjadi tempat yang paling kerap aku kunjungi. Pagi, tengahari, petang, tengah malam sume ada. Kadang-kadang rasa separuh hariku dihabiskan di dapur je. Tu belum lagi tiba-tiba laki aku order 'yang..nak nescafe', 'yang...kalau u goreng kopok lekor tu pun best jugak petang-petang camni'. Huhu. Kalau dulu balik keje je terus membongkang dalam bilik. Sekarang ni balik keje masuk dapur dulu. Dapurku Syurgaku!


Sebelum kawen :
Masak?? Euwww...masak ke? Mestilah mak i yang masak. I tak reti la nak masak-masak ni. Ikan pun kenal ikan sardin dalam tin dengan ikan bilis je. Sayur lagi la haram tak kenal. Yang tau sayur kobis je sebab bentuk dia lain macam sket. Nak soh aku masak kari, lemak cili padi, asam pedas??? PENGSAN!!!

Selepas kawen :
Secara tiba-tiba menjadi rajin untuk mencuba pelbagai resipi. Semangat nak masak juga tiba-tiba merasuk diri. Blog resipi pun dah siap-siap bookmark. Borak ngan kawan  pun (yang dah kawen la) citer pasal 'ko masak pe ar arini??' 'bagilah aku resipi nasi kangkang beriani yang ko buat ari tu'. Kalau mak aku tau ni harus dia sujud syukur. Kalau tak dulu, anak dia ni la paling tak kuasa sekali nak masak tau! Setahun sekali je masak. Tu pun masak maggi dan sebab badan dah menggeletar kelaparan.


Sebelum kawen :
Kemas rumah seminggu sekali. Tu pun sebab dah susah nak lalu. Mop lantai? 2 minggu sekali pun dah cukup baik. Bersihkan kipas? Adalah setahun 3-4 kali. Sapu lantai? Tengok mood la.

Selepas kawen :
Rumah kena kemas hari2 okey sebab dapat laki yang rajin mengemas dan tak suka rumah bersepah. Tapi kadang2 aku ni datang jugak malasnya. Wat tak reti je. Tapi, kalau aku wat tak reti laki aku pulak rajin nak mengemas. Dah tu takkan aku nak tengok je kot?? Tak best la kan.  Kenalah kemas2 jugak walaupun dia tak merungut. Baru sebulan ni mmg la tak merungut. Takut lama-lama nanti fedap lak dia. Mulalah nak gunakan alasan ni kannn...!


Sebelum kawen :
Aku memang kaki karaoke. Dalam seminggu tu ade la 2-3 kali pergi karaoke walaupun dah tau suara tak sedap. Habis dah sume pusat karaoke sekitar KL ni aku try. Bulan pose pun bantai gak pergi karoke.

Selepas kawen :
Jangan kata seminggu sekali. Sebulan sekali pun belum tentu pergi karoke sebab dapat laki bukan kaki karoke. Apa nak buat...berkorban apa saja...harta atau nyawa... Alamak..ternyanyi pulak...ni yang rasa nak pergi karoke nie..


Sebelum kawen :
Memang liat nak bangun pagi. Subuh pun subuh gajah. Hujung minggu lagi la jahanam. Opis pun dah buat cam opis nenek moyang aku. Kalau sebulan keje 20 hari, 19 hari aku datang lewat. Hari yang aku datang awal tu, bos boleh buat sujud syukur. Pastu petang balik keje pulak terus bantai tido. Malam sket bangun untuk makan dan kalau rajin mandi. Pastu tido balik. Memang jahanam hari-hari aku.

Selepas kawen :
Belum kul 7.00 pagi aku dah sampai opis weh!! Paling tak tahan, gigih aku bangun kul 5.00 pagi semata-mata nak masak nasi goreng. Attendance list aku bulan ni kalau bos aku tengok, mau dia rasa nak pergi Haji. Hihihi.


Sebelum kawen :
Tak kisah langsung bab makan. Tahan aku makan biskut ngan roti je. Seminggu tak masak nasi pun takpe. Beras beli 10 kilo boleh tahan setahun. Bawang-bawang pun sampai tumbuh cendawan dibuatnya. 


Selepas kawen :
Mestilah balik rumah je terus masak nasi! Perut aku memang la kebal. Perut laki aku?? Nak nak pulak dia jenis tak boleh tak makan nasi. Kena makan jugak. Sekarang ni pun dah mula amek tau bahan-bahan masakan di dapur..


Sebelum kawen :
Peti ais aku penuh dengan air gas, aiskrim, nugget, corflakes, coklat. Pendek kata sume makanan ringan la. Tu pun payah nak habiskan sebab aku jarang makan.

Selepas kawen :
Peti ais aku mula dipenuhi dengan lada yang dah diblender, ikan bilis, belacan, sotong, udang, ikan, ayam, cili padi, sayur, tomato, kiub ikan bilis, ikan kering ........


Pendek kata lepas kawen life aku totally change. Ke arah yang lebih baik pastinya. Aku pun tak sangka aku boleh buat semua tu. Padahal sebelum kawen benda2 kat atas ni la paling aku risau sekali. Takut tak boleh buat. Tapi ajaibnya aku boleh buat semua tu secara SEMULAJADI. Dan yang lebih ajaib, aku buat tu sume dengan kerelaan hati tanpa ada rasa TERPAKSA sikit pun. 

Ajaib kan? ^_^


Monday, November 15, 2010

Our Kids.

Ape ni, baru sebulan kawen dah ade anak???!!

^_^

Ni aku nak cerita pasal anak-anak bulus aku la. Bukan anak aku berbulu tapi anak-anak kucing yang aku ngan laki aku bela. Kenalkan anak-anak bulus ku..

 DODDY & BELLA


Ni masa baru-baru amek diorang. Muka cam takot2 je.



Aku amek diorang kat sepupu aku nun jauh di Parit Jawa, Muar. Memang dari dulu dok teringin nak bela kucing. Lagi-lagi lepas aku tolong kawan aku jaga kucing dia, OREN. (cerita pasal orang boleh klik kat labels yer). Kebetulan sepupu aku ni memang banyak kucing-kucing, so aku mintak la dua ekor. Dapat beli dengan harga paling murah. Hehehe. Thanks you Kak Long!


Kitaorang amek budak-budak 2 ekor ni masa ngah sibuk2 uruskan persiapan kawen. Masa memula amek, bukan aku yang bela, mestilah laki aku yang jaga. Letak kat rumah dia. lama gak la, dalam 4 bulan gitu. After kitaorang kawen, barulah bawak diorang ni dok sekali kat rumah.

Masa mula-mula bawak kat rumah diorang baru, diorang macam sedih je. Yer la, umah kitaorang kecik je. Takde laman diorang nak berlari sana sini. Dok je dalam rumah. Terkurungf di dalam sangkar emas. Emas la sangat! Hehehe.  Kalau kat umah mak mertua aku, bukan main diorang berlari sana sini. Boleh hilang napas aku nak kejar diorang.

Tapi kan, lepas sebulan je diorang dah pandai tunjuk belang. Ni pic terbaru diorang.




Ni la BELLA. Bella ni manja ya amat. Maklumlah pompuan kan. Asik nak berkepit je ngan aku. Pantang tengok aku duduk relax2, dia pun datang. Pastu siap massage2 aku. Habis perut aku ngan breast aku di massage nye. Dah berebut pulak ngan laki aku. Opsss!!! Hehehehehehe. Masa mula-mula Bella ni diam je. Tak aktif sangat. Selalu kena buli dengan Doddy. Doddy tu pantang tengok Bella lepak2 dia pun dok terkam. Tapi si bella ni boleh wat bodoh je. Macam takde perasaan. Aku syak bella ni period pain la. Tu yang diam je. Pastu Bella ni kurus sket dari Doddy. Kalau mandikan diorang, dah macam kucing Firaun tu pulak aku tengok. Kurus!! Tapi sekarang dah ok. Bella dah start kuat makan. Badan pun dah gemok. Lepas tu dah pandai buli Doddy pulak. Haha. Nanti tengok video dia buli Doddy.





Yang hitam legam nampak biji mata je ni la Doddy...

Eh, apa hitam2?! Hitam-hitam si tampuk manggis, sungguhpun hitam dipandang manis tau. Aww!!

Yer la Doddy. Whatever .....

Doddy ni jantan. Tu pasal la nakal. Tak reti dok diam. Panjat sana, panjat sini. Lepas tu tak manja langsung. Asik nak cakau aku jer! Tapi sekarang ni pandai nak manja ngan aku. Kalau aku nak mandi, sibuk je nak ikut. Dok tunggu je aku depan pintu bilik air sampai aku habis mandi. Dasar kucing jantan miang. Ko nak sekodeng aku yer Doddy!

Doddy ni pandai. Time dia lapar bukan main dia manja ngan aku. Gesel-gesel kat kaki aku. Cium-cium muka aku. Cuba kalau dia kenyang, haram tak pandang langsung kat aku. Tak guna punya Doddy. Aku panggil pun dia wat bodoh je. Aku nak gurau-gurau pun tak layan. Garu-garu perut dia, boleh dia cakar aku. Hish.. geram betol aku!

Nak tau Doddy ni punya nakal macam mana?

Biasanya kitaorang bila nak tido je, akan kurung budak dua ekor ni. Nak ajak dia berak kat pasir dia. Bila dia dah pandai kitaorang pun lepas kan je. Ade la satu hari tu, laki aku biasa kalau dia bangun tido memang dia akan cari budak dua ekor ni dulu. Cari punya cari takde. Jumpa Bella jer. Kelam kabut jugak la pagi tu dok mengiau2 kul 6 pagi cari kucing. Tak jumpa jugak si Doddy sekali. Pastu masa aku nak mandi aku terdengar la sayup2 suara kucing mengiau. Jauh je bunyi nye. Hati aku dah tak senang. Aku syak Doddy dah jatuh ke bawah la. (Aku dok apartment tingkat 2).

Dan-dan tu jugak aku jengah ke bawah. Tengok si Doddy dok mengiau kuat. Takut la tu. Bergeas aku turun menyelamatkan Doddy. Ada ke patut dia nak lari masa aku nak amek dia. Heh, ko tak kenal tuan ko eh Doddy? Nasib baik dapat. Sampai sekarang aku dok terpikir celah mana la dia boleh terjatuh ari tingkat 2 tu. Tu la, aktif sangat. Kan dah kena. Nasib baik tak meninggal. Cedera sket je la kat mulut dia. Berdarah. Dah sumbing, tak ensem. Pastu seminggu jalan capik. Seminggu gak la dok biol, diam je. Tapi, seminggu tu je la. Bila dia dah sihat, nah amek kau. Sofa ngan langsir aku habis dah koyak rabak. Haish!

Dua beradik. Doddy tu hitam sangat. Tak nampak.

Ada sekali tu kan aku cari Doddy dalam bilik tak jumpa. Rupanya ada je dia dok celah almari. Tu la hitam sangat. Sampai depan mata pun aku tak nampak. Hihihi. Lagi satu Doddy suka sok melepek kat lantai. Kalau dia melepek kat lantai tu, dah macam kain buruk atau mop. Kelakar betul.

Tengok la tu kaler Doddy ngan sofa dah nak sama. Kadang2 aku pun konpius!

Ni time diorang berehat.

Tu baru aku bentang tilam kat depan. Ko bayangkan la, aku baru je bentang belum sempat baring lagi diorang dah landing dulu. Apakess?? Lepas tu wat muka tak bersalah. Tu belum lagi aku amek gambar diorang dok beromen atas katil aku. Geram betul dibuatnya.


Ni satu lagi hotspot diorang. Kat balconya rumah aku.

Korang tengok la Doddy tu, hitam legam. Kalau dia tutup mata dah tak nampak apa. Hihihi


Makin besar makin nakal. Tak larat aku nak melayan. Tugas aku bagi makan n layan diorang. Bab2 buang tahi dan mandikan kucing, laki aku yang buat. Hehehe. Nasib baik dapat laki yang suka kucing jugak. Diorang pun lagi manja dengan laki aku. Ni gambar masa bawak diorang pegi Vet.

Ha ko tengok la kat mana si Bella ni landing. Bukan main sedap lagi landing situ.

Ni sekor lagi. Syok je dok kat peha.


Laki aku tensen je. Hahaha.



 Bukan main manja lagi. Gedix. Koser haku.


Ok, itu je nak citer. Video Doddy gaduh ngan Bella aku upload kemudian la yer. Dah lapo. Nak gi makan. 
Bai.

Friday, November 12, 2010

From Tioman With Love Love Love. [best moment]

Volleyball

Sesi karaoke di dalam bilik.


Penuh perasaan! (or perasan?)


Snorkeling. This is not me.

Bercanda di persisiran pantai. 

My second family

Love them!
 
 
 "Our relatives are the family that we are born with, our friends are the family we choose."



LOVE MY FAMILY VERY MUCH
^_^



Ok enough for Tioman. Next trip to Sabah pulak. Serius, tak sabar nak pergi negeri di bayah bayu nie.

Tuesday, November 9, 2010

Terbang Ke Sabah Serendah RM 0.01 sen!

Tak percaya?

Aku dah book flight pun. ^_^

 Naik Fireflyz, tiket untuk 2 orang pergi balik termasuk tax insurance bagai baru RM 198 hengget!!! Believe it or not la. Memang murah. Rasa nak menangis tengok harga tiket tu tulis RM 0.04 sen jer!


Murah tak? Hihihi

Baru hari tuk dok merengek2 kat laki aku nak ajak dia pi Sabah. Tup-tup tadi ade member cakap Fireflyz wat promo tiket pi Sabah 1 sen jek. Tu yang aku terus booking tanpa keraguan. Hihihi.

Tak sabarnya nak jenjalan kat KK. Nak pergi pulau-pulau kat Sabah. Makan seafod, pegi Kundasang tengok Dairy Farm yang diorang sibuk dok kata cantik tu. Haish. Cepatlah bulan 2!




Cantik kan?? Banyak lembu. Tak sabar nak perah tetek lembu. Lalalala.
(pic kredit to mforum.cari.com.my)


Sape yang teringin nak ke Sabah tu boleh la book tiket sekarang. Fireflyz sekarang boleh naik kat KLIA dah.  Kapal terbang pun kapalterbang baru. ^_^






p/s: aku dah gunting dah rambut aku yang panjang mengurai mengerbang bak langsuir tu. 

Jadi muda 10 tahun. Hihihi. Syok sendiri!


Ni rambut aku yang dah dipotong.
Amoi tu baik hati potongkan camtu supaya aku bley simpan.


Tapi kan tetiba aku seram simpan rambut aku sendiri camtu. Dah la simpan dalam gobok. Tah pape jek. Laki aku bley pulak buat rambut aku tu mainan tuk kucing. Geram jek aku.


Rambut Rambutan.

September 2006

Oktober 2007


Disember 2007

Mei 2008

Disember 2008


April 2009

September 2009

September 2009 (change hair color)

November 2009

Disember 2009


Dan ini gaya rambut aku sepanjang tahun 2010



Kembang, kering, mengerbang, kasar mcm penyapu. Seriously aku dah bosan dengan gaya rambut aku sekarang. Tak tau nak buat apa dah. Korang rasa muka aku ni sesuai rambut cemana ar? 

Atau mungkin dah tiba masanya aku ubah imej??










Monday, November 8, 2010

From Tioman With Love Love Love.

Hohoho baru hari ni berkesempatan nak update entry pergi Tioman hari tu. Busy nok. Macam-macam aktiviti sejak dah kawen ni. Aktiviti laki bini dah tentu la. Dengan kawan-kawan lagi, anak-anak bulus ku lagi. Tak terkejor dibuatnya. Takpe, pelan-pelan kayuh yer Cik Cujen. Eh, PUAN la. ^_^

Ok straight to the entry!

Plan ke Tioman ni sebenarnya takde lagsung dalam agenda aku mahupun agenda Perdana Menteri Kartongga. Ni sume ad hoc plan la. Asalnya tak silap aku 6 orang je kot yang nak pergi. Lepas tu yang 6 orang ni pegi kecoh2 dah sume nak ikut termasuk la aku dengan laki aku yang nak menyibuk jugak. Konon-konon pegi honeymoon la. Apehal pegi honeymoon sampai 20 orang. Cet!! Ada orang cakap kat aku watpe pergi honeymoon dengan kawan-kawan? Tak best la. Ceh, sape cakap tak best? Korang memang la tak best sebab korang takde kawan-kawan yang BEST macam kawan-kawan aku. Huhuhu. (ok, kawan-kawan aku sila sayang aku lebih sekarang!)

So tolak campur tambah bahagi, jadi la kami 19 orang yang pergi. Yang bestnya kami dapat kawan baru masa pegi tioman hari tu. Nama dia MAZ (^_^). Tapi, Maz ni takde lam gambar sebab dia memang tak suka bergambar. So dia jadi tukang amek gambar je la. Biasalah, orang baru memang kena buli kaw-kaw. Padan muka dia.

Perjalanan kitaorang dimulakan jam 11 malam. Konvoi 4 biji kereta. Estima, Harrier, BML dengan Myvi aku. Tetiba terasa hina sebab keta aku keta kecik je. @___@. Mula-mula nak sewa van naik ramai-ramai tapi sewa van mahal nak mampus. Kena sewa tuk 3 hari terus. Kitaorang sume kedekut so lupakan je la.

Sebelum gerak mestilah baca doa dulu. Bacaan doa dipimpin oleh Ustaz Selamat yang tak berapa Selamat. (poyo jek tu). Kalau nak tau Selamat yang mana satu, cari makhluk yang paling besar sekali dalam gambar tu. Hehehe.


Setelah hampir 4 jam meredahi onak duri dan jalan yang berliku akhirnya kami sampai juga. Belum sampai tioman lagi. Baru sampai kat jeti Mersing. Baru tau Tioman ni kat Johor rupanya. Kenapa aku asik ingat Tioman ni kat belah-belah utara ar?? Tah sape yang bagi aku ajaran sesat nih. Cis!!Kitaorang sampai awal sebab nak kejarkan bot kul 6 pagi. Tapi biasalah kata kul 6 pagi, tapi bot sampai dekat kul 8 jugak la. Hangen betul aku.

Peace je la bila tak tau nak buat pose apa. Muka masing-masing menahan sabar menunggu kedatangan bot. 



Ni muka orang yang dah ilang sabar. (sila lihat baris belakang paling kiri sekali)

Yeyah. Dah naik bot. Muka nak kerek jer. Hehehe.

Pemandangan indah di Tioman Island

Lebih indah dihiasi wajah kami berdua ^_^


Best gila woo chalet ni!

Malangnya yang td tu bukan chalet kami. Ini yang sebenarnya.... (mata berkaca)

Yeah, welcome to the jungle!

Dah sampai!!

Hampir kul 10 baru sampai. Gila betol naik bot sampai dua jam. Naik kematu bontot aku dibuatnya. Nasib baik tak mabuk laut. Kalau tak ikan-ikan sume leh jadi Badang sebab makan muntah aku. Hehehe.


Shoping Complex dia kalah Pavilion tau. BEST GILER!



After check in, isi perut dulu kasi kenyang lepas tu menikmati keindahan pantai...

Heyy, wohooo....wohooooo...
Mari kawan-kawanku semuanya ke pantai...
untuk menghiburkan hati yang sedang duka lara....
di pantai yang menarik dari pandangan mata...
menjadi tumpuan muda mudi di senja hari... 
oh hari......

Tetiba kumpulan Kristal menyibuk. Syoh! Syoh! Nyibuk je orang nak feeling nie.

Ini bukan aku.

Maklumlah orang takde kamera, terpaksalah curi gambar orang lain. Hihi. Credit to Cik Wendy.

Korang nampak tak laut kat depan tu? Tak nampak? Jap, aku zoom.

Cantik hokey laut dia. Ikan boleh nampak clear. Masa lalu atas jeti tu aku bley nampak baby shark lalu. Peh, memang tipu betul statement aku ni. Hihihi.

Laut cantik-cantik macam ni rugilah kalau tengok aje. Petang tu jugak kami-kami sume terjun dalam laut. Memang best!




Tetiba rasa penat pulak nak habiskan entry ni. Dari pagi td dok mengadapt pc naik juling dah mata aku. Nak pilih gambar lagi. Haih, letih nok. Kasi mak rehat dulu yer. Nanti kalau rajin aku sambung.
Tata.