Tuesday, November 29, 2011

Resipi Malas : Ayam Bakar Lemon.

Ok hari aku berbesar hati nak share resipi yang aku try ahad lepas. Maklumlah semenjak tengok rancangan Masterchef ni, semangat nak masak dan mencuba resipi baru semakin berkobar-kobar. Gigih la aku gi cari oven ni semata-mata nak try buat Ayam Bakar Lemon ni. Sampai 5 kedai dan pasaraya gi cari tapi tak jumpa. Kalau ada yang berkenan semua habis stok. Nasib baik la aku ni jenis tak putus asa. Akhirnya jumpa sebijik kat Senheng Alamanda. Punyalah dekat je ngan rumah aku. Beriya aku pegi cari kat Jusco & Giant kat Equine tu tapi harammmm. Menyakitkan hati je. Tapi dah dapat oven bukan buat dan dan tu jugak. Minggu lepas baru sempat buat. Tak sabo-sabo nak beli oven kan?? Lepas tu malas. Hihihi.

So ahad lepas saje-saje nak buat BBQ tapi tak jadi pun BBQ. Buat makan-makan je. Sempena Maal Hijrah kononnya. Hikhik. Resipi aku hari tu ialah Nasi Ayam (mintak resipi dari Cik CT kita), Ayam Bakar Lemon, Ayam Bakar Mayonis & Ayam Goreng Madu. Ok, semuanya ayam. Tapi aku buat Ayam Bakar Lemon sikit je. 4 ketol je. Kedekut tak aku? Hahaha. Aku mula-mula nak try test je buat Ayam Bakar Lemon tu, tu yang buat sikit je. Takut tak sedap kang, rugi ayam aku. Tapi feedback kata sedap. So nak sharing la hasil kejayaan aku kononnya. Hehehehe.

Aku panggil resipi malas sebab resipi ni simple sangat. Sambil tetekkan anak pun boleh buat. Bahan-bahan pun simple je. Bahan-bahannya :

Ayam
Lemon
Halia
Bawang Putih
Butter 
Gula 
Air


Ha, betul tak aku kata simple. Kalau dah bahan simple, cara nak buat pun haruslah simple kan. Bahan-bahan tu aku tak ikut sukatan pun. Agak-agak kome la nak buat banyak mana. Pandai-pandai bajet. Dah ada sume bahan, jom kita buat!

1. Tumbuk bawang putih dan halia.

2. Lumurkan kat ayam. Lepas tu perahkan lemon. Gaul sebati. Then perap kejap.
(ayam ni memang akan rasa tawar sikit tapi akan ok bila makan dengan sos lemon.
tapi kalau korg nak berasa sket, tambah la madu or garam sket)


4. Susunkan lemon yang dipotong nipis dalam loyang empat segi


5. Susun ayam atas lemon tu molek-molek, then bakar dalam oven selama sejam dengan suhu 230'c



Sambil tunggu ayam masak, moh kita buat sos lemon pulak.

Sos Lemon
Panaskan butter dalam periuk. Tambah gula dan air secukup rasa. (butter jangan banyak sangat sebab takut muak). Yang ni pun korg agak2 la nak rasa macam mana. Kalau nak rasa masam sket, perah lemon banyak sket. Nak rasa manis, letak gula lebih. Lepas tu nak pekatkan sos lemon tu, tambah tepung jagung. Tapi pastikan tepung jagung tu bancuh ngan air dulu. Jangan terus masuk lam sos td, kang berketul-ketul lak sos korang.

Dah masak ayam tu nanti, just curahkan je sos lemon atas ayam. Hias la sikit dengan lemon-lemon yang dihiris. Hiasan pun ade markah tau! Hehe.

Dah siap!


Jemput makan semua ^_^

4 comments:

  1. fulemak...cm secret recipe lak??? senang jugak bahan2 dier ek??

    ReplyDelete
  2. fuiyoo!! telan air liur berkali-kali ni, wajib cube ni :D

    ReplyDelete

Aku tak balas semua komeng..harap maklong..