Tuesday, October 1, 2013

Bajet Trip - Krabi [Part 1]

Ok meh kita sambung entry Krabi trip ni. Semangat pulak aku nak update sementara bos tengah miting ni. Entry Langkawi tu nanti-nanti la update. Boleh? Hihihi.


FLIGHT - AIR ASIA

Tiket ke Krabi aku beli lepas aku balik dari Vietnam hari tu. Masa pergi Vietnam hari tu aku macam tak enjoy. Pastu asik la cakap nak pergi Krabi. Memang dah nak rezeki agaknya, bulan 6 hari ade promo pergi Krabi. Murah tak murah sangat la aku dapat tiket RM274 all in untuk dua orang. Murah? Ke tak? Aku pun tak tau la nak kata murah ke tak sebab sebelum ni tak pernah pergi Krabi. 


Tapi aku tak amek luggage & meal in flight. Cuma amek seat je sebab nak duduk sebelah-sebelah. Kalau kroang tak kisah duduk asing-asing, tiket lagi murah sebab satu seat RM6. So dua orang pergi balik RM24. Kalau tolak RM24 tu tiket flight aku cuma RM250. TIPS beli tiket flight ke Krabi ni : korang tak payah beli luggage sebab bukan bawak banyak barang pun. Bawak beg sandang sorang satu cukup. Baju pun bukan nak bawak banyak-banyak. Bawak yang perlu je. 


ACCOMODATION - AONANG GOODWILL,KRABI

Sepanjang kat Krabi aku meninap di Aonang Goodwill Resort Krabi. Pening jugak masa mula-mula buat itinerary nak duduk hotel mana. Sebabnya, memang banyakkkkkkk gilaaaaa hotel kat area Aonang ni. Paling penting semua murah-murah. Tapi hasil dari pencarian aku kat google, ramai la yang sugggest kan Aonang Goodwill ni. Baca kat Tripadvisor pun memang recommended hotel ni. So terus decide nak amek hotel ni. Asalnya aku plan nak duduk Aonang Goodwill ni 2 malam, lepas tu pindah hotel yang best sikit taraf 4 bintang siap attach dengan pool untuk last day tu. Tapi bila fikir balik, rasa cam leceh pulak nak tukar-tukar hotel. Lagipun kesian kat kawan aku sebab flight balik diorang kul 7 pagi. So kalau tukar hotel pun macam rugi la kat dia pulak sebab dapat duduk kejap je. Flight aku kul 2.30 petang, memang sedap la nak duduk hotel mahal camtu. Last-last decide duduk je la terus kat Aonang Goodwill tu. 

Aku booking through Agoda je. Dapat rate RM52 semalam. Masuk tax apa suma dalam RM65 not including breakfast. Memang aku saje tak amek breakfast sebab kononnya nak try la rasa breakfast orang Thailand ni macam mana. Kalau hotel punya cam biasa la scrambled egg, roti. Cam bosan pulak. So apa yang aku nak cakap, memang puas hati sangat-sangat dengan rate RM65 semalam, aku dapat bilik yang sangat luas, bersih, bilik air siap ada bath tub & free wifi. Yay!! Towel hari-hari tukar & air mineral hari-hari dia dia refill. Yang paling penting tilam dia sedap tido. Aku ni memang cerewet bab tilam sarung bantal sarung tilam ni semua. Tapi Aonang Goodwill punya memang superb. Takde lah rasa cam cikai sangat walaupun Aonang Goodwill ni cuma 2 star je. Cuma satu je la yang tak best nya, takde lift. Penat sket la naik tangga sebab bilik aku kat tingkat 4. Tapi apadahal, boleh jugak exercise. Lagipun bukannya ko setiap masa turun naik tangga. Keluar pagi balik dah petang. Sehari ade la dua kali ko naik turun tangga tu.

Receptional Counter


Bilik yang sangat luas.


Tilam dan cadar yang empuk & bersih.

Ok gambar mangkuk tandas je yang ada. Aku lupa nak amek gambar bath tub. 


Lokasi ni Aonang Goodwill ni jauh sikit la dari pantai. Dalam 400 meter je. Ade lam dalam 10 minit jalan kaki. Tak rasa penat pun sebab ko akan leka singgah kedai-kedai yang berderet sepanjang jalan nak ke pantai Aonang tu. Lagi satu, Aonang Goodwill ni dekat sangat dengan masjid. Bila dah dekat masjid, mestilah ramai mulism. Bila ramai muslim, senang la ko nak cari makanan halal. Area Aonang Goodwill ni banyak restoran dan gerai-gerai orang muslim. Memang senang nak cari makan.

Jalan terus ke depan akan jumpa pantai.

Overall aku memang recommended hotel ni untuk bajet travel ke Krabi. Lagipun percayalah cakap aku, korang memang takkan duduk dalam hotel je sebab masa banyak dihabiskan dengan aktiviti luar. Macam aku, pagi-pagi kul 7 dah keluar. Pastu petang kul 4 baru balik, then mandi siap2 setengah jam pastu keluar balik. Malam kul 12 baru balik. Memang rugi kalau amek hotel mahal-mahal. Melainkan kalau korang bawak family anak-anak kecik atau orang tua yang jarang berjalan, boleh la duduk hotel mahal yang ade swimming pool tu semua. Kalau berdua je laki bini tak yah la buang duit. Baik duit tu korang spend untuk aktiviti-aktiviti lain. 

Ok cukp dulu untuk part one ni. Kata nak cerita pasal flight and accomodatioje kan. So esok lusa baru sambung aktiviti-aktiviti sepanjang kat Krabi sana. Trip Krabi kali ni memang best sebab semua itinerary yang aku dah senaraikan, boleh dikatakan 95% berjaya dilaksanakan. Kalau masuk KPI ni boleh dapat cemerlang la kiranya. Hahahaha. Paling penting , tak over budget! Trip sebelum ni asik la terover bajet. Tapi kali ni, memang ngam-ngam siap lebih lagi. 


Ha tu dia itinerary aku. Siap gambo lagi. Hihihi.

Setiap kali travel mende ni la aku suka buat. Pastu rasa happy bila trip aku menepati itinerary aku tu. Tapi memang sakit kepala la nak buat research bagai. Siapa nak copy itinerary aku? Bak 5 hengget. Hihihi. Acah je. Sape nak nanti emel kat aku. Ok la, nak balik dah ni. Sambung esok. Tata.

44 comments:

  1. salam..nak itinerary tu..mcm mna nak email..x jumpa pun emailnya...tlg emel kat sy...fred5181@gmail.com...tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...
      i suke baca ur entry about krabi....cadang nak ke sana gak,,,
      boleh x u emailkan ur itinerary ctnadira@yahoo.com
      tqsm =)

      Delete
    2. Salam Cujen Lejen, nak itinerary ke Krabi boleh? Lambat lak mintak. Boleh email kan ke zizi08@gmail.com tak? Thanks.

      Delete
  2. kakcujern. mmg sempoi arh. siap ada itineraryag. nnt rajin tlg email leh tak. hehe .
    nurazw@gmail.com...tq..tak sabar nk tunggu pas nih akak nk g vacation mna pulak. hehe

    ReplyDelete
  3. ala nak juga itinerary nya.kalu sudi share.berterima kasih sgt2 cik_eka@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. rajin buat jadual tu. boleh email kat kita tak cujern : ainiee_overmars@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. hi boleh email gak tak kat saya. rozaliza@gmail.com thanks so much!

    ReplyDelete
  6. cujern.. email itinery ngan bajet kat saya sekali bleh ? true_niea@yahoo.com
    TQ

    ReplyDelete
  7. cujern.. email itinery ngan bajet kat saya sekali bleh ? true_niea@yahoo.com
    TQ

    ReplyDelete
  8. heeee salammm... nak jugak itenary yg best tu lehh? sy nk gi 16hb dec ni :))))

    nursobrina@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Teringin nye nk bw ank g krabi tp xpnah pegi n takut hrga mahal..bleh emailkn itinery adam.lina1202@gmail.com

    ReplyDelete
  10. salam... mcm best je.. nk jgak.. bole email ke asurahman@salam.uitm.edu.my

    ReplyDelete
  11. cujern, email kat kite jugak.. leeyanaradhi@gmail.com

    TQ in advance

    ReplyDelete
  12. Emailkn kita juga..zaraaboy@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Emailkn kita juga..zaraaboy@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Hai kak..bo emel kat nourfirdaus@gmail.com.tq

    ReplyDelete
  15. Hai kak..bo emel kat nourfirdaus@gmail.com.tq

    ReplyDelete
  16. as salam...mntak tolong send ke email zairibimmerianz@gmail.com..terima kasih.

    ReplyDelete
  17. emel kt sy mauziahjailan@gmail.com...tme kasih

    ReplyDelete
  18. hi email pd sy wnh_linda@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  19. salam emel pd sy jugak tq azizahmohdali59@gmail.com

    ReplyDelete
  20. salam..emailkan sy itineray yee..thanks sweety!

    ReplyDelete
  21. salam cik. mohon share itenary. tqia

    ReplyDelete
  22. salam cik... mohon budget itenery boleh? patung_81@yahoo.com tq

    ReplyDelete
  23. Salam cik..mohon share itinerary
    nadiahagil@yahoo.com

    ReplyDelete
  24. salam sis... mohon budget itenery boleh? aisyahazman00@gmail.com. Tqsm

    ReplyDelete
  25. Salam. Very interesting, if u dont mind boleh xshare itenery budget ( fatinmahamad8@gmail.com) TQ so much!

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum.. boleh xshare itenery budget ( kimie.hakemie13@gmail.com) TQ so much!

    ReplyDelete
  27. Salam sis...bole tolong share tk itenary tu...tq.... dsyazmiera@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Salam siss bak Iti jugaaaa ☺☺☺email sy ye.tqq..
    Norsahirahjamil@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Salam. Boleh emelkan saya itinerary ni di nuradlyn95@gmail.com

    ReplyDelete
  31. pls email me...tq hamnahsazali@gmail.com

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum kak, klau tak keberatan blh email dkt saya tak budget itenery, sya 1st time nk prgi travel on this coming sept'16 :) huu..thank you very much kak :*
    firashahidah@gmail.com

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum..kalau xkeberatan ,blh share tak itinerary tu.cadangan nk ke sana hujung bulan ni.
    zaniza823@gmail.com

    tq:-)

    ReplyDelete
  35. Salam, boleh share itinerary ke amnizyd@yahoo.com. tq

    ReplyDelete

Aku tak balas semua komeng..harap maklong..